Egészségesen és fitten
2011-02-07
Hiába rohannak az évek, mégis szeretnénk egészségünket és a fittségünket minél tovább megõrizni. Az egészség érték, nemcsak az egyénnek, hanem a családnak, a munkahelynek és a társadalomnak is. Ha figyelünk és vigyázunk egészségünkre, akkor sikerülhet megõriznünk ezt a pótolhatatlan kincset: testi - lelki jóllétünket.


Huszonévesen még azt hisszük, hogy végtelenül terhelhetõk vagyunk. Teherbíró képességünk nem ismer határt. Mindent kibírunk. Ha kell, talpon tudunk maradni akár két egész napont át, és még tovább... Reggelire csak egy kávéra jut idõ és máris rohanunk a munkahelyre. Sokszor ebédelni sincs idõnk nyugodtan. Lerohanunk a gyorsbüfébe, ott bekapunk egy szendvicset vagy egy hamburgert, iszunk rá egy kólát. Ezután ha kell, túlórázunk is. Pihenésképpen séta helyett beülünk egy presszóba. Gyakran alvás helyett irány a diszkó, éjjeli randevú - és reggel újra kezdõdik a nap, és folytatódik, ugyanígy...

Visszaélünk a szervezetünkkel!

Azt hisszük, hogy mindent lehet, mindent kibírunk. Most kell élni, egyszer vagyunk fiatalok. Azonban a fiatal éveket is egészségesen kell élni. Ilyenkor kell sportolni, nagyokat kirándulni. Az egészségre már fiatalon is vigyázni kell.
Egészségesen kell táplálkozni, mert az érelmeszesedés már elkezdõdik. Az élet fontos részévé kell hogy váljék a mozgás és az egészséges táplálkozás. Aki fiatal, is fogyasszon minél több zöldséget és gyümölcsöt, kerülje a nehezen emészthetõ, zsíros ételeket. Az egészséges táplálkozási szokásokat már ekkor ki kell alakítani, mert amikor idõs korban az egészségtelen táplálkozás és életmód következtében súlyos elváltozások tapasztalhatók, már késõ.

Túl a harmincon a munkahelyi hajtás, a munkával, a munkahellyel és a családdal járó stressz miatt gyakran fordul elõ, hogy nem tudja kipihenni magát az ember. Ezek a leghajtósabb évek. A gyerekekkel való veszõdés, tanulás, túlóra, esti fõzõcskézések miatt gyakran alvásra nem jut elég idõ. A fáradtság, a stressz, az álmatlanság, a mozgásszegény életmód - és még sorolhatnám napestig - legyengítik a szervezet ellenálló képességét. A túlhajszolt, kialvatlan ember ingerlékennyé válik, jönnek a családi és a munkahelyi konfliktusok, végül a betegség. Joggal tehetjük fel a kérdést - mégis mit tehetünk? Táplálkozzunk egészségesen, pihenjünk és mozogjunk!

40 és 60 év között pedig már jobban kell figyelnünk magunkra. Ha még nincsenek is panaszaink, már méressük a vérnyomásunkat, a vércukor- és koleszterinszintünket. Járjunk rendszeresen szûrõvizsgálatokra. Nemcsak tüdõszûrésre, hanem nõgyógyászati szûrésre, mammográfiára, prosztatavizsgálatra is. Éljünk rendszeres szexuális életet, lehetõleg rendezett párkapcsolatban. Általában ekkor jutunk mind magasabb pozícióba, és ekkor keresünk relatíve a legtöbbet. Ne sajnáljuk a pénzt az egészséges táplálkozásra, a testünk és lelkünk karbantartását szolgáló fitneszre-wellnessre, testkontrollra, jógatanfolyamokra, kultúrára. De közben gondoljunk arra, hogy elkövetkeznek a nyugdíjas évek is.
A táplálkozásra ilyenkor már sokkal jobban oda kell figyelni. Csökkentsük az édesség mennyiségét, hogy ne legyünk cukorbetegek. Ez nem azt jelenti, hogy tagadjuk meg magunktól e finomságokat, de csak módjával, alkalmanként, és akkor is mértékkel fogyasszunk belõlük. Az egyéb szénhidrátot tartalmazó ételekbõl is kevesebbet együnk. Kerüljük a zsíros és koleszterin-dús ételeket. Jótékony egy kevés vörös bor, mely védi az ereket és oldja a feszültséget. Kevesebb vajat, tejfölt és tejszínt fogyasszunk, mert ezek zsírtartalma magas.
Ha ebben a korban kezdünk fogyókúrázni, ezt már nem lehet drasztikusan tenni. Ugyanez vonatkozik a testedzés elkezdésére is.
Ne feledkezzünk el barátainkról sem. Járjunk társaságba. Idõsebb korban egyre fontosabbá válik a fiatalos, jó megjelenés és a derû. Ezt segíti elõ többek között az aerobik, a fitnesz, a wellness, a derûs társaság, a színház és a hangverseny. A minõségi táplálkozás, a fodrász, a kozmetikus és a stylist is egyre jelentõsebb szerephez jut, hogy ne legyünk egy globalizálódó világban, a piacgazdaságban kiszolgáltatottak. Ebben a korban élünk, ehhez kell alkalmazkodnunk. Felértékelõdött az egészség, a jó megjelenés és a derû. Legyünk egészségesek és fittek minél tovább.

dr. Benkõ András

Forrás >>>