Frissen, fiatalosan
2005-02-17
Az öregségnek nem kell feltétlenül együtt járnia az elesettséggel, a jó kondíciót, a fittséget, az életkedvet és dinamizmust idõs korban is meg lehet õrizni. Ehhez persze az egészségre, az életmódra és a pszichés kiegyensúlyozottságra is tényezõre is figyelmet kell fordítani.


Az életkor elõrehaladtával csökken a szervezet energiaszükséglete, ám ezzel párhuzamosan az izomerõ is gyengül, így egy adott fizikai tevékenységhez több energiára van szükség, mint korábban. Egy jó erõben lévõ nyugdíjas, aki rendszeresen sétál, kerékpározik vagy dolgozik a kertben, több kalóriát igényel (napi átlagban 2500-at), mint hasonló korú, de többnyire otthon ülõ társa.

A táplálkozásra is oda kell figyelni, a fõ szabály itt is az, hogy sokfélébõl keveset célszerû fogyasztani. A tejtermékek sok kalciumot tartalmaznak, ami igen jó a fogak és a csontok egészségesen tartásához, ez pedig kulcskérdés, hiszen az életkorral párhuzamosan nõ az osteoporosis, azaz a csontritkulás veszélye.

A túlzott sózás felesleges, magas vérnyomás kialakulásához vezethet. A fûszerek viszont nem ártalmasak, sõt a különféle fûszernövényekkel sokszor kiváltható a szervezet számára szükségtelen sófelesleg is, így az étel változatosabb ízû és egészségesebb lehet általuk.

Ügyelni kell a folyadékbevitelre is, az idõsebbeknek gyakran szinte alig van szomjúságérzetük, ezért hozzá kell szoktatniuk magukat, hogy rendszeresen igyanak, naponta legalább nyolc pohár folyadékot.

A testmozgás pozitív hatását nem lehet eléggé hangsúlyozni, ám a túlzott megerõltetésre semmi szükség. A kényelmes, de rendszeres testmozgás – ez lehet séta, kerékpározás vagy úszás – is jót tesz, nem csak a testnek, de a kedélyállapotnak is.

[forrás: Galenus]

Forrás >>>