Egészséggel dúsítva
2011-02-07
Vitaminozott tej, probiotikus joghurt, koleszterinmentes margarin - ezek az "egészséges" élelmiszerek egyre több helyen kaphatók. Milyenek valójában ezek az új termékek, amelyek olykor még a gyógytermékekkel is versenyre kelnek? Tényleg egészségünket szolgálják? Új fogyasztói igényeket elégítenek ki?



Mit jelent az "egészséges élelmiszer" elnevezés?

Mindenképpen valami olyat, ami csak jó hatással lehet a szervezetre, az egészségre. Hidegen sajtolt olajok az artériák védelmére, erjesztett italok reggelire, a szervezet immunrendszerének erõsítésére. Sokféle tulajdonságból eredõen lehet ráilleszteni az egészséges jelzõt az élelmiszerre. Egyes termékeknél egyik összetevõjük és a szervezet egy bizonyos funkciójának javítása között található kapcsolat: "a rostok gyorsítják a bélmûködést" állítás például a gabona alapú - azon belül is elsõsorban a teljes kiõrlésû gabonából készült - élelmiszerekre vonatkozik. Más esetekben e termékek fogyasztásával javulhat a közérzet, az egészség vagy csökken egyes betegségek kockázata: "a kalciumbevitellel megelõzhetõ a csontritkulás" megállapítás alapján elõnyös lehet egy kalciumban gazdag ásványvíz vagy kalciummal dúsított tejtermék fogyasztása.

Hogyan lehet az élelmiszereket ezekkel az új tulajdonságokkal felruházni?

Egyrészt úgy, hogy a gyártó megnöveli vagy helyreállítja egy természetes összetevõ koncentrációját a termékben - például a gabona alapú élelmiszerekben a rostok, a narancslében a kalcium mennyiségét -, másrészt úgy, hogy hozzáad egy új összetevõt. Ilyenek például a vérkeringés számára igen fontos ómega-3 zsírsavak, melyeket többek közt a tejhez vagy a tojáshoz adnak hozzá. Ez utóbbi úgy hajtható végre, hogy a tyúknak halolajat vagy lenmagot adnak, amelyek gazdagok ómega-3 zsírsavban. "Igazi visszatérés ez a kezdetekhez, mert hajdanában a tyúkok ugyanezt a magot ették" - állapította meg egy élelmezési szakember.

Egy élelmiszer úgy is egészségesebbé tehetõ, hogy a gyártási folyamat során eltávolítják belõle a nemkívánatos hatású összetevõket. Ezen eljárások miatt azonban e termékek drágábbak, mint a többi élelmiszer, mert nem csak specifikus tulajdonságaikat kell megfizetni, hanem gyártásuk beindítása is komoly befektetést igényel, és bizony ez is részben a vevõ számlájára megy.

A "light" és a "cukormentes" készítmények után megjelentek az "egészséges" élelmiszerek. Gyógyulás és egészségvédelem egészséges táplálkozással – nos, ez az elképzelés már olyan hatalmas, Európán kívüli országokat meghódított, mint az Amerikai Egyesült Államok vagy Japán. Sõt ezekben az országokban már olyan élelmiszereket is forgalmaznak, melyeknek "szépítõ" hatásuk van (ilyenek például a kollagén tartalmú italok vagy joghurtok). Noha ezek a készítmények az élelmiszer-ipari termékek piacán Európában még csak 1%-ot tesznek ki - a felmérések szerint a vevõk 77%-a hajlandó többet fizetni az áruért, ha az jótékonyan hat az egészségére.

Az omega-3 olyan többszörösen telítetlen zsírsavfajtát jelent, amely nélkülözhetetlen a szem ideghártyájának és az agynak a fejlõdéséhez, valamint csökkenti az érelmeszesedéses szívbetegség szövõdményeinek kockázatát. Érdemes tehát többet fogyasztani belõle a telített zsírok rovására. Az ómega-3 zsírsav számos olyan tényezõt befolyásol, amelyek közremûködnek a szív egészségének megõrzésében. Ilyen például a véralvadás folyamata, a vérzsír-szint és a vérnyomás.

A Lactobacillus acidophilus, vagy ismertebb nevén csak acidophilus, barátságos bélbaktériumok forrása. Fogyasztásával helyreállítható az - elsõsorban az antibiotikumok szedésének következtében - elpusztult bélflóra. Javítja az emésztést és még a bõrre is kedvezõ hatással van.
A magas rosttartalmú élelmiszerekrõl általában elmondható, hogy kedvezõ hatással vannak az emésztésre. Azonban többféle rost ismeretes, melyek szerepe különbözõ.

A cellulóz vizet köt meg és folyamatossá teszi a vastagbél mûködését, ezáltal megelõzi a székrekedést. A nyákok és a pektin csökkentik a zsírok felszívódását, mérséklik a koleszterinszintet.

A lignin - mérsékelve az egyéb rostféleségek emészthetõségét - segít az étel gyorsabb áthaladásában.

A címkén a hidegen sajtolt jelzõ azt jelenti, hogy amikor az olajat hidegsajtolási eljárással kivonták, a hõ nem tette tönkre a vitaminokat és az olaj többszörösen telítetlen maradt.

Hasznosak-e az "egészséges" élelmiszerek?

Amennyiben a szakemberek egy élelmiszert az egészségre elõnyös hatásúnak nyilvánítanak, akkor az természetesen hasznos. Ami nem azt jelenti, hogy elengedhetetlen fontosságú.
A kiegyensúlyozott étrendnek tartalmaznia kell minden, a szervezet számára fontos elemet. Nem hiányozhat a mindennapi táplálkozásból a megfelelõ mennyiségû gyümölcs és zöldség, a hal (és nem a vörös hús), továbbá kevés legyen benne a cukor és a telített zsír.

Egyes "dúsított" termékek hasznosak lehetnek a bennük lévõ anyag hiányában szenvedõknek - ilyen lehet a vas vagy a kalcium. A vitaminok és az ásványi sók elengedhetetlenek a szervezet megfelelõ mûködéséhez, ugyanakkor ügyelni kell arra, hogy megfelelõ mennyiségben alkalmazzuk, mert különösen a zsírban oldódó vitaminoknál túladagolás s az ezzel járó tünetek léphetnek fel. Más esetekben - ha a túladagolás veszélye minimális is - szükségtelen nagy mennyiségû vitamint fogyasztani, hiszen a szervezet úgyis kiüríti a felesleget (például C-vitamin).

Vásárolt már meg azért egy terméket, mert a csomagolásán feltüntették annak az egészségre gyakorolt jótékony hatását?

Várható, hogy a gyártók nyomására az étkezési szokások ezen termékek felé irányulnak majd. Képzeljenek el egy olyan világot, amelyben az élelmiszereket az egészségre gyakorolt jótékony hatásuk miatt veszik meg, és nem ízük vagy tápértékük alapján. Egyelõre azonban a gyártók és a fogyasztók ésszerûen az étkezés élvezetére is gondolnak!

Forrás >>>