Tanácsok hatékony szájhigiéniához
A fogmosáskor fellépõ ínyvérzés sokakban azt a téves képzetet kelti, hogy jobb kímélni és nem mosni a vérzõ ínyt. Ez ahhoz vezet, hogy a lepedék a fogakon marad, és melegágya lesz a károsító baktériumoknak.

Gyermek-fogkefe

A legtöbb helyen kapható gyermekek számára speciálisan tervezett fogkefe. Mérete a gyermek igényeihez alkalmazkodik: feje kicsi, hogy fogmosáskor az összes fogfelszín elérhetõ legyen, sörtéi puhák és lekerekített végûek, hogy a gyermek érzékeny szájnyálkahártyáján ne okozhassanak sérülést.

A színes, vidám figurás fogkefék növelhetik a gyermek fogmosó kedvét, játékosan sajátíthatja el segítségükkel a helyes fogápolást.

Ajánlott a fogkefét háromhavonta kicserélni, mert elhasználódik és nem tisztít rendesen, ideális teret hagy a fertõzést okozó baktériumoknak.

Kísért a cukor

Sokáig tartotta magát az a nézet, hogy az édesség károsítja a fogakat, ezért védelmük érdekében csökkenteni kell fogyasztásuk mértékét. Újabb kutatások azonban azt mutatták ki, hogy nem az elfogyasztott édességek mennyisége, hanem a fogyasztás gyakorisága számít. Tehát a fõétkezések során megevett édesség kevésbé károsítja a fogzománcot, mint a folyamatos nassolás.

Vizsgálatok azt is kiderítették, hogy a fluoridtartalmú fogkrémek használata olyan védelmet biztosít, melynek köszönhetõen a cukorfogyasztás és a fogromlás között már nem áll fenn összefüggés.

A fogvédelemrõl

A szájban lévõ baktériumok a szénhidrátok lebontásával hozzájárulnak a lepedék képzõdéséhez, melyben tovább élnek és savakat termelnek. A szájban, a fogak között visszamaradt táplálék minél hosszabb idõt tölt ott, annál nagyobb károsodást okozhat. A gyakori étkezés egyben gyakori savas támadást jelent a fogzománc ellen. Mindezeket a károsító tényezõket különbözõ védõ tényezõk ellensúlyozzák: a nyál, a fogzománcot erõsítõ fluorid, a foglepedék eltávolítása és a barázdazárók (a fogzománc barázdáit kitöltõ védõbevonatok) alkalmazása. A védõ tényezõk hiánya hozzájárul a fogak gyorsabb romlásához.

Az ínyvérzés lehetséges okai

A fogmosáskor vagy a kemény ételek (alma, kenyérhéj) rágásakor fellépõ fogínyvérzés a hazánkban népbetegségnek számító ínygyulladás és a foglazuláshoz vezetõ fogágybetegség legkorábbi tünete.

Mivel e betegségek kezdetén sem fájdalom, sem más kellemetlen tünetek nem jelentkeznek, gyakori fogínyvérzés esetén minden esetben orvoshoz kell fordulni.

Vannak olyan betegségek és állapotok, amelyek fokozzák az ínyvérzésre való hajlamot. Ilyen a cukorbetegség, bizonyos vérképzõszervi betegségek, vitaminhiány vagy a terhesség.

A fogínyvérzés elsõsorban a gyulladást okozó bakteriális lepedék eltávolításával és távol tartásával gyógyítható, valamint segítenek az ínyszövet összehúzódását okozó és gyulladásellenes szerek, gyógyhatású fogkrémek, szájöblítõk.

A mûfogsorról

A szájüregben mindenkinél jelenlévõ baktériumok mennyisége és összetétele megváltozik a mûfogsor viselése során. Az íny, a lágyrészek és a mûfogsor között lévõ hézagokban a baktériumok ideális táptalajt találnak a növekedésre és a szaporodásra.

E folyamat során indul el a lepedék, fogkõ, plakk képzõdése, amely a mûfogsorra is lerakódhat. Az új mûanyag fogsorokon kevésbé, de a többszörösen javított protéziseknél - az egyenetlen felszíneken - nagy mennyiségû lepedék-, baktérium- és gombatömeg rakódik le. Ennek következményeként jön létre a szájnyálkahártya állandó újrafertõzõdése, gyulladása az egymáshoz érõ felszíneken. A következmény a kellemetlen szájszag, mely a szájnyálkahártya gyulladásával csak fokozódik.

A mûfogsor fogkefével történõ tisztítása hasznos és jó, de ezzel csak mechanikai tisztító hatás érhetõ el. A megoldás a megfelelõ mûfogsortisztító szerekkel való rendszeres tisztításában rejlik. Számos mûfogsortisztító tabletta ismert, melyek használata egyszerû.

Kíméletesen, gyorsan, alaposan tisztítanak, hatásuk során a tisztítóanyagok fertõtlenítenek és megszüntetik az elszínezõdéseket. A dohányosoknak készült változat a fekete, nikotin okozta színezõdést is eltávolítja. A mûanyagból-fémrészekbõl álló kivehetõ, részleges mûfogsorok tisztítása speciális tablettával oldható meg, melynek használata során elkerülhetõ a korróziós hatás a fémrészeken.

Mivel a mûfogsor tisztítása nem a szájban történik, így a szájüreg megfelelõ ápolása gyakran elhanyagolódik. A szájüreg fertõtlenítését és az érzékeny íny védelmét a gyulladásos folyamatokkal szemben a mûfogsorviselõ a speciális szájvíz használatával oldhatja meg.

Kellemetlen lehelet

A kellemetlen tüneteket a száj- és foghigiéniára való fokozottabb odafigyeléssel lehet mérsékelni vagy megszüntetni. Ez - amennyiben fogaink épek - három lépésbõl áll: a fogak megtisztítása mentolos fogkrémmel, a fogak között megtapadt ételmaradékok eltávolítása fogselyemmel, a szájüreg nyálkahártyájának fertõtlenítése szájvízzel.

Szájszagot betegségek - emésztõrendszeri probléma, anyagcserezavar, cukorbetegség, májbántalom, gyulladás, légúti fertõzés - is okozhatnak. Ezek kiszûrése, kezelése érdekében tanácsos orvoshoz fordulni.

Az orvosilag veszélytelen, ám zavaró szájszag megszüntetésében kitûnõ fegyvert jelentenek a különféle rágótabletták vagy -drazsék, mentolos rágógumik, frissítõ szájspray-k.

Nagyon sokszor egy-egy fájdalmat nem okozó, ám romló fog a kellemetlen szájszag okozója, mely a lyukas fog kezeltetése után egyik pillanatról a másikra megszûnik.

Fogszabályzó - elõnyök és hátrányok

A rendellenes fogazat még a legszebb arcot is elcsúfítja. A fogszabályozás azonban mégsem csupán esztétikai kérdés.

A szabálytalanul torlódott fogazat tisztítása nehezebb, így jelentõsen növekszik a fogszuvasodás és a mélybe terjedõ ínygyulladás kockázata. A fogak rendellenes találkozása az arcizmokban olyan görcsöket okozhat, melyek következménye - a látszólag megmagyarázhatatlan - fejfájás lehet.

A kezelést minél korábban - 7-8 éves korban - ajánlott megkezdeni. A felsõ korhatár általában 30 év körül van.